Friday 21 September 2018

Taman Nasional Bromo - Bukit Cinta, Probolinggo

Kami naik ke sini pada pukul 2.30 pagi dengan menaiki jeep yang cukup-cukup memuatkan kami seramai 7 orang. Memang  cuaca sejuk hingga ke sum sum  tulang. Memang cantik sunrise pagi.Orang ramai bersesak-sesak. Sampai di sana kami mendaki tangga yang tak tau berapa banyak anak tangga sebab gelap. Teramat sejuk mungkin  bawah paras hingga nak pegang telefon pun payah. Lepas tu kami terpaksa sewa selimut balut badan. Ya Allah pengalaman yang tak dapat dilupakan.

Sejuk sangat sampai tak boleh nak bercakap dah.

Ramai orang  di puncak.Masa kami sampai dah penuh orang dan dah tak ada ruang so kami duduk di anak tangga aja. Sejuk sangat sampai terpaksa sewa tikar dan selimut. Hanya Allah yang tahu perasaan saya masa tu. Terfikir oleh saya macam-mana la agaknya orang yang berkerja di puncak atas ini yang hanya pendapatannya menyewa tikar dan selimut.

Dah nak mula muncul.

Cantik...Subhanallah

Bila dah terang baru nampak Gunung Bromo. Masa pagi tadi tak perasan yang kami melewati di kawasan kaki gunung yang berpasir lava.

Pukul 4.30 pagi.

yeah !! tercapai hasrat saya untuk ke sini. dah 2 tahun saya simpan hasrat ke sini.

Kami berada di Pergunungan Bromo...ada bila lagi...

Kira-kira pukul 6 .00 pagi kami turun ke bawah untuk pergi ke kaki gunung dan tengok  kawah. Sini namanya Bukit Cinta....

Menuju ke kaki gunung pulak