Thursday 7 November 2019

Lawatan ke Taif, Mekah

Alhamdulilah ..Andalusia Travel and Tour bermurah hati menaja perjalanan kami ke Taif dari A-Z.  Ini pertama kali saya menjejak ke Bumi Taif. Lawatan ke berberapa tempat.

Petikan kisah dari carian ,

KOTA Taif menjadi pilihan dakwah Rasulullah SAW selepas usaha baginda mengajak penduduk Makkah kepada akidah dan ajaran Islam tidak berhasil.
Menurut ulama, antara sebab Baginda SAW memilih Taif kerana berhampiran kota itu ada perkampungan Bani Sa’ad iaitu tempat Nabi SAW menyusu dengan Halimatus Saadiah.
Apabila tiba di Taif, Nabi SAW bertemu pemimpin-pemimpin utama Taif dalam kalangan Bani Thaqif.
Dari situ terserlah kebijaksanaan baginda yang memulakan usaha dakwah kepada pemimpin atasan kota itu terlebih dahulu dan tidak terus berdakwah kepada penduduknya.

Bagaimanapun, pelawaan Baginda SAW ditolak dengan cara sangat hina serta dihambur dengan kata-kata kesat.
Baginda berada di Taif selama 10 hari ditemani sahabatnya, Zaid bin Harithah.
Sejak hari pertama lagi, Baginda SAW diejek dan dihina sama seperti penduduk Makkah lakukan yang tidak mahu menerima dakwah baginda.
Sehinggalah pada hari ke-10, penduduk Taif berhimpun dan semuanya membaling batu dan kayu ke arah Nabi SAW dan Zaid sehingga darah mengalir di kedua-dua belah kaki mereka.
Biarpun dalam peristiwa itu, Allah SWT menghantar dua malaikat menjaga bukit dan gunung untuk melenyapkan seluruh penduduk Taif, Baginda SAW tetap bersabar dan tidak perlu berbuat demikian.
Bahkan, baginda berdoa kepada Allah SWT supaya generasi seterusnya yang lahir di bumi itu menjadi orang beriman dan tidak mensyirikkan Allah SWT.
Begitulah hebatnya keperibadian Rasulullah SAW apabila kejahatan dibalas dengan kebaikan!
Kini, Taif menjadi salah satu daerah pertanian terpenting di Arab Saudi.












AMU AL FATTAH RESTAURANT














































RASHED HUSAIN ALQARASHEI FACTORY - TAIF ROSES FRAGRANCE FACTORY


























PASAR BUAH TAIF












MIQAT QARN AL MANAZIL (AL SAIL AL KABIR)









































No comments:

Post a Comment