Monday 22 May 2017

Muzium Istana Negara @ Jalan Istana Kuala Lumpur



Alhamdullilah hujan berhenti...kami dah planning untuk mai sini  minggu nih...kalau hujan payah ler sikit. Ok ...finally saya berhasil ke mari.

Istana Negara dahulunya didiami oleh DYMM Yang Dipertuan Agong sebelum berpindah ke Istana Negara Jalan Duta.

Ini adalah lawatan saya istana ke 8 selepas Istana Siak Indrapura,  Istana Pagaruyung dan Istana Selindung Bulan di Batu Sangkar, Rumah Gadang di Bukit Tinggi yang terletak di Daerah Sumatera Barat. Selain itu, Istana Jugra di Banting dan temasuk Kellie's Castle di Batu Gajah Perak.Juga Keraton Taman Sari di Jogjakarta.


Meh tengok apa kisah di sini....

Pameran Raja kita yang bermula Mei dan akan berakhir September 2017. Bila saya lihat papan iklan ini terus terfikir untuk ke mari...bukan senang nak masukkan...nak tengok barang-barang DiRaja lak tu..






 


Tiket masuk RM5.00 untuk dewasa..


Kalau tak nak jalan kaki ada disediakan kenderaan taman tu ..RM1.00 seorang..tapi kami memilih berjalan kaki ke dalam sebab nak ambih gambor cam gini...hahahaha



Bahagian Luar Istana


Meh kita masuk...tengok apa ada kat dalam tu....lebih 40 tahun saya tak pernah terfikir akan menjejakkan kaki ke sini...


Ada 2 bahagian ...1 bahagian kediaman dan 1 lagi Balai Rong Seri.






Saya tak pasti rumput ni boleh pijak ker idak...tapi tak ada lak orang larang.


Bahagian Dalam Istana


Wow!!! terlopong saya bila tengok serba mewah nih...waduhhhh!!  No camera ...hanya di ruang depan aja boleh...












Thank you Allah

No comments:

Post a Comment