Sunday 18 November 2018

Kota Palembang - Sungai Musi, Ampera dan Monpera

Sungai Musi

Suatu ketika dulu, kawasan ini amat terkenal dengan jolokan Venice of East oleh penjajah Belanda kerana pelabuhannya sangat busy dan terkenal. 

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigationJump to search
Sungai Musi ialah sebatang sungai di Palembang Sumetera Selatan, Indonesia. Panjangnya Sungai Musi 750 kilometer, dan merupakan saluran air untuk kebanyakan kawasan di Sumatera Selatan. Selepas melintasi Palembang, iaitu ibu kota daerah, sungai ini bergabungan dengan sungai-sungai yang lain, termasuk Sungai Banyuasin untuk membentuk sebuah delta berhampiran dengan bandar raya Sunsang.





Jabatan Ampera

Sangat terkenal di Palembang. hari pertama saya di sini saya hanya melalui jambatan ini dengan menaiki kereta tetapi rasa macam tak puas hati pulak sebab saya nak ambil gambar di bawah jambatan ni. So dengan usaha gigihnya hahhaha..pagi-pagi lagi saya terus berjalan kaki dari hotel hingga ke sini sehingga berjaya berada di tengah-tengah jambatan tersebut. 





Semalam saya di sini sebab nak tengok view malam








kemudian saya terus ke benteng...tu la tak ada orang sebab saya masih ikut jam Malaysia.




Berdekatan adalah tugu ...Monpera.






Pasar 16, Ampera

Kat sini banyak barang, kira murah jugak. Pengangkutan tak susah sebab banyak grab motor, beca, beca motor dan angkutan serta teksi. Boleh pilih aja nak naik apa.



Banyak kedai makan, kira ok lah harganya,






No comments:

Post a Comment