Tuesday 27 December 2016

Sungai Petani @ Kedah Darul Aman



Sampai di Sungai  Petani pada pukul 5.13 pm after long hour...ok la better than i drive...dan dapat melihat panorama sawah padi bagai dalam perjalanan..kalau sapa-sapa yang nak travel with bajet memang elok la guna pengangkutan awam seperti yang disarankan oleh gomen...memang la kadang kala kita jadi fobia dengor lentam lentum kemalangan tapi ingat satu aja...Allah ada...ikut aja aturannya.Redha ..Insya Allah selamat. 

Ada kala apa yang kita fikirkan jadi doa..so kita ni fikir yang baik-baik aja la..ada kalanya Allah dah bagi gambaran apa yang akan berlaku...itulah gunanya akal dan minda terusan ke gerak hati....Insya Allah setiap apa yang kita buat ada petunjuk cuma kita sedari atau tidak aja....apa yang kita perlu buat lenturkan ego dan fikir demi kebaikan.

Ok berbalik pada perjalanan saya...saya malas nak ambil teksi...i just walked memgikut map menuju ke hotel. Sampai kat jam yang jadi mercu tanda di Sungai Petani.


I followed map nih...kalau ikut map ni kira-kira 0.4km dari hotel...ini bas stand baru...tapi jadi  bas dropkan di bus stand lain...ini bas dari UTC.



Boleh jer naik teksi tapi testing kaki...ok tak...leh keep fit lagi..hahaha..dalam bulan ni dah berpuluh ribu langkah  travel....dah lebih 3000 kalori burned....dah biasa...ok jer ..Alhamdullilah dan insya Allah..setiap langkah ku..ku doakan apa yang ku buat kerana amanah dan niat kerana Allah...i'm sure i'm not alone.


Inilah Sungai Petani..masih ada bangunan lama...conserve and heritage...ada gak bangunan baru...i tak lalu sana pun...tak minat tengok shopping mall.


I tengok kedai ni ramai orang..menarik..kalau travel best makan style cam nih..tapi bila i dekat..banyak yang tak boleh i makan so i teruskan perjalanan.


Waze kata lepas sini belok kanan...hahaha..jalan kaki pun on waze.



Panorana petang..kalau terus menuju ke jam besar..kalau kanan boleh cross railway.


Ini timenya i betul-betul di depan jam nih.



Sini ada HSBC bank...lalu aja..tak ada akaun pun bank ni...bangunan lama.



Selfie with tudung travel...hahaha..memang senang tak yah gosok memanggg sesuai untuk i...lilit-lilit aja..


Ada nampak kedai ni macam nenarik...then i makan  kat sini..slot kisah Selera 69 ada di page lain..leh tengok sana apa i makan.


Lepas makan i terus ke hotel...tapi singgah sini tengok tudung...adoiii tudung lagi.



Sangat setuju ayat nih...every month i need new tudung or cloths...murah pun tak pa...i want reward myself every month...penat kerja.


Next ...Balai Polis Sungai Petani....view yang menarik....Bangunan lama...jangan pelik yea why i suka all this...20 years back 2 tahun jaga projek conservation historical building Dato' Jaafar di JB with Muzium Negara...very intresting projek...banyak penemuan yang tak disangka merasakan back to year 1900...macam-macam  rasa ada..merinding bulu roma tu tak yah citer la...



Next to balai polis ni ada jejantas dan boleh cross...kalau sapa kaki tak kuat don't dare panjat tangga ni..boleh lenguh lutut...tinggi jugak nih....errr sapa ambik gambar i lak...hahaha...sapa lagi tread and riser ler jadi mangsa.



Ada lorong motor boleh pass by.


Lepas naik turun pulak...then susur ikut sini ke train station. Masa i lalu bantak lak si Meow backstreet boy...ada 10 ekor duk susun tengok i lalu...depan ni market...Thank You Mr Meow meow sambut i sampai...ke depa tau nama bapa i  Meor....hmmm....very intresting!! ada yang kata kucing ni ada 7 nyawa dan 7 lapis  mata yang tajam boleh baca hati  dan scan kita...wallahualam...so jangan aniaya kucing.


Muka penat dah nih...beribu langkah dah.


Tu arrrr...ingat nak beli tiket train...tetrs depan hotel tapi penuh ler pulak...tapi tak pa..next time...






Dari sini dah boleh nampak hotel...lintas jalan aja.


Kepada sapa-sapa yang nak bercuti ke Sungai Petani dan travel bajet dan menginap kat sana tak yah susah-susah pikir nak cari hotel...dari KL...naik aja train terus depan Hotel Seri Malaysia...atau naik bas dekat aja dengan hotel...jalan aja kaki...bajet dari KL ke sini tak sampai RM100..kalau naik teksi dekat pun dia caj mahal.

Alhamdullilah ....dah sampai hotel...ok come and have a look apa ada di sini..








No comments:

Post a Comment